နာမည္ႏွင့္ဗ်ဳပၸတ္
နာမည္တစ္ခုတြင္ ဗ်ဳပၸတ္သည္ အလြန္အေရးႀကီးသည္။ အျခားေသာ အေရးႀကီးသည့္အခ်က္မ်ားျဖစ္သည့္ “တိုင္စဥ္ ၊ ဝဏၰ ၊ ဒီဃရႆ ၊ ဖို/မ အကၡရာ ၊ ပကၡတ္ ၊ ဣ႒/အနိ႒ ႒ာနမ်ား” စသည့္ အခ်က္မ်ားကို ပစ္ပယ္၍ မရေသာ္လည္း ပိုမိုအေရးႀကီး သည္မွာ ဗ်ဳပၸတ္ ျဖစ္သည္။
ဗ်ဳပၸတ္ဆိုသည္မွာ နာမည္တစ္ခု၏ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ “ေက်ာ္မ်ိဳးထက္” ဟုဆိုလွ်င္ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္း အားလံုးထက္ ထင္ေပၚ ေက်ာ္ေဇာမည့္သူဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ “စြမ္းရည္ပိုင္” ဟုဆိုလွ်င္ လူသား တို႕တြင္ ရွိထိုက္ေသာ အရည္အခ်င္း၊ အစြမ္းသတၲိ မ်ားကို ပိုင္ဆိုင္သူဟု အဓိပၸါယ္ ရေလသည္။ “ပြင့္စံပယ္ျဖဴ” ဟုဆိုလွ်င္ စံပယ္ပန္းတစ္ပြင့္ ကဲ့သို႕ လွပေသာသူဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။
ထိုသို႕နာမည္တို႕တြင္ ဆိုင္ရာဗ်ဳပၸတ္အသီးသီးရွိေသာ္လည္း ဗ်ဳပၸတ္ ေကာင္းလွ်င္ ၿပီးေရာဟု မွည့္ခ်င္တိုင္း မွည့္၍ မရေခ်။ ဗ်ဳပၸတ္သည္ နာမည္ပိုင္ရွင္၏ စိတ္ေနသေဘာထား၊ အက်င့္စ႐ိုက္၊ ႐ုပ္ရည္႐ူပကာ၊ အသားအေရာင္၊ အရပ္ အနိမ့္/အျမင့္တို႕ႏွင့္ သဟဇာတျဖစ္ေနရမည္။ ထိုသို႕ သဟဇာတမျဖစ္လွ်င္ ဗ်ဳပၸတ္ ေကာင္းေသာ္လည္း အက်ိဳးမျဖစ္ထြန္း ႏိုင္ေခ်။ အက်ိဳးမျဖစ္ထြန္းသည့္အျပင္ အဆိုးကိုပါ ဆင့္ကဲရရွိလာႏိုင္ ေသးသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ဗ်ဳပၸတ္ေကာင္းေသာ နာမည္ေကာင္းတစ္ခုကို ရရွိရန္မွာ နာမည္ တစ္လံုးခ်င္းစီ၌ ရွိေနေသာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္တို႕ကို သိမွ ျဖစ္ေပမည္။ ထိုသို႕ နာမည္တစ္ခုခ်င္းစီကို သိမွ နာမည္ ႏွစ္လံုး၊ သံုးလံုး၊ ေလးလံုး စသည္ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းၿပီး ေပးႏိုင္ေလသည္။
ထိုသို႕ နာမည္တစ္လံုးစီ၏ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္တို႕ကိုသိရန္ ေအာက္ပါ အခ်က္အလက္တို႕ကိုလည္း ကနဦးသိထားရန္ လိုအပ္ေလသည္။ သို႕မွ နာမည္တို႕ကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုရွင္းျပေသာအခါ အလြယ္တကူ သေဘာေပါက္ ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားကို မသိလွ်င္ ေရွ႕လာမည့္ အခန္းမ်ား၏ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားကို မရွင္းမလင္း ျဖစ္ေနလိမ့္မည္။ ေသခ်ာစြာ ေလ့လာၾကည့္ၾကပါစို႕။
ဗ်ည္းႏွင့္သရ
ဗ်ည္းဆိုသည္မွာ “က” မွ “အ” အထိေသာ အကၡရာတို႕ပင္ ျဖစ္သည္။
သရဆိုသည္မွာ ထိုအကၡရာ ဗ်ည္းတို႕ကို အသံအမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚ လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးရေသာ သေကၤတမ်ား ျဖစ္ေလသည္။
ဗ်ည္းအကၡရာတစ္ခုသည္ သူခ်ည္းသက္သက္ အဓိပၸါယ္ထြက္ျခင္းမ်ိဳး အလြန္ နည္းပါးပါသည္။ ေထာင္ေပါင္း မ်ားစြာေသာ စကားလံုးေဝါဟာရမ်ား ျဖစ္လာေစရန္ အတြက္မူ သရမ်ားႏွင့္ တြဲဖက္မွ ရေပလိမ့္မည္။
ထို႕ေၾကာင့္ သရမ်ားသည္ ဗ်ည္းမ်ားထက္ ပိုမို အစြမ္းထက္သည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ နာမည္တို႕၏ အဓိပၸါယ္မ်ား တြင္လည္း ဗ်ည္းေၾကာင့္ထက္ သရေၾကာင့္သာ ေကာင္းျခင္း၊ ဆိုးျခင္းမ်ား ျဖစ္ေနရသည္ကို ေတြ႕ရ ေလသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဗ်ည္းႏွင့္သရတို႕ကို အက်ယ္ေလ့လာ ၾကည့္ၾကပါစို႕။
ဗ်ည္း
ဗ်ည္း (၃၃) လံုးတြင္ “ပါပ ၊ ေသာမ” ဟူ၍ ရွိသည္။ “အေရာင္ အဆင္း” ဟူ၍ရွိသည္။ “ဖို/မ(ေဒြးဒဟ)” အကၡရာဟူ၍ ရွိသည္။ ေအာက္ပါ ဇယားတြင္ ေလ့လာၾကည့္ပါ။

ပါမ ၊ ေသာမ အကၡရာ
“ပါပ ၊ ေသာမ” အကၡရာမ်ားကို သိလွ်င္ နာမည္တစ္ခု၏ နာမည္ အရင္းလံုးႏွင့္ အဖ်ားလံုးတို႕၏ “ပါပ ၊ ေသာမ” မ်ားကို ခြဲျခားၾကည့္ပါစို႕။
ဥပမာ - ေက်ာ္ေအာင္ (နာမည္အရင္း ေသာမ၊ နာမည္အဖ်ား ပါပ)
ေဇာ္ျမင့္ (နာမည္အရင္း ပါပ၊ နာမည္အဖ်ား ေသာမ)
စုစုႏြယ္ (နာမည္အရင္း ပါပ၊ နာမည္အဖ်ား ပါပ)
ျဖဴျဖဴဝင္း (နာမည္အရင္း ေသာမ၊ နာမည္အဖ်ား ေသာမ)
ပါပၿဂိဳဟ္အမည္မ်ားသည္ -
ရဲရင့္ျခင္း၊ ထက္ျမက္ျခင္း၊ သြက္လက္ ျခင္း၊ အေျပာင္းအလဲျမန္ျခင္း၊ တစ္ဇြတ္ထိုးဆန္ျခင္း၊ စိတ္ဓာတ္ခိုင္မာျခင္း မ်ားကို ျဖစ္ေစသည္။
ေသာမၿဂိဳဟ္အမည္မ်ားသည္ -
ေအးေဆးျခင္း၊ တည္ၿငိမ္ျခင္း၊ အေျပာင္း အလဲေႏွးေကြးျခင္း၊ ဆင္ျခင္တိုင္းထြာတတ္ျခင္း၊ စိတ္ဓာတ္ႏူးညံ့ေပ်ာ့ေျပာင္း ျခင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစသည္။
အကၡရာတို႕၏ အေရာင္

အထက္ပါဇယားအရ နာမည္တစ္ခု၏အရင္းလံုးႏွင့္ အဖ်ားလံုး မ်ားကို အေရာင္ ခြဲျခားေလ့လာ ၾကည့္ၾကပါစို႕။
ဥပမာ - ေက်ာ္ဆန္း (နာမည္အရင္း အျဖဴ၊ နာမည္အဖ်ား အဝါ)
ေဌးဝင္း (နာမည္အရင္း အဝါ၊ နာမည္အဖ်ား အမည္း)
ေဇာ္တင္ (နာမည္အရင္း အလတ္၊ နာမည္အဖ်ား အျဖဴ)
စုမြန္ (နာမည္အရင္း အျဖဴ၊ နာမည္အဖ်ား အမည္း)
ဝင္းေက်ာ္ (နာမည္အရင္း အမည္း၊ နာမည္အဖ်ား အျဖဴ)
ေယဘူယ်အားျဖင့္ အသားအေရာင္ျဖဴဝါလွ်င္ ျဖဴဝါေရာင္ အကၡရာမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ (က၊ ခ၊ စ၊ ဆ၊ တ၊ ထ၊ ဌ၊ ယ၊ ရ၊ သ) မ်ားျဖင့္ မွည့္ရ မည္ျဖစ္သည္။
အသားအေရာင္လတ္လွ်င္ (ဂ၊ ဇ၊ ဒ၊ ဗ၊ ဠ၊ အ) အကၡရာမ်ားျဖင့္ အမည္မွည့္ရမည္ျဖစ္သည္။
အသားအေရာင္ ညိဳမည္းလွ်င္ (ဃ၊ င၊ ဈ၊ ည၊ ဓ၊ န၊ ဏ၊ ဘ၊ မ၊ လ၊ ဝ၊ ဟ) အကၡရာမ်ားျဖင့္ မွည့္ေခၚ ရမည္ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ အထက္ပါ ဥပေဒသမွာ ေယဘူယ်သေဘာ ဆန္လြန္းၿပီး လက္ေတြ႕တြင္မူ ကြဲျပားခ်က္မ်ားရွိတတ္သည္။
အမည္းေရာင္ အကၡရာ ပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း အျဖဴေရာင္ဗ်ဳပၸတ္ျဖစ္ေန လွ်င္ အသားျဖဴသူမ်ား၌လည္း မွည့္ေခၚႏိုင္သည္သာ ျဖစ္၏။ ေနာက္ပိုင္း အခန္းမ်ားတြင္ အေသးစိတ္ ရွင္းလင္းတင္ျပပါဦးမည္။ ဖို/မ၊ ေဒြးေဒဟ အကၡရာမ်ားအေၾကာင္းကို ဇယားပံုစံျဖင့္ ေအာက္တြင္ ျပထားပါသည္။
ဖို/မ(ေဒြးဒဟ) အကၡရာ

အထက္ပါဇယားအရ နာမည္တစ္ခု၏ ဖို/မ(ေဒြးဒဟ) အကၡရာမ်ားကို ခြဲျခား ေလ့လာၾကည့္ၾကပါစို႕။
ဥပမာ - ေက်ာ္ဇင္ (နာမည္အရင္း ဖို ၊ နာမည္အဖ်ား ဖို)
ဆန္းလြင္ (နာမည္အရင္း ဖို ၊ နာမည္အဖ်ား မ)
ထူးေက်ာ္ (နာမည္အရင္း မ ၊ နာမည္အဖ်ား ဖို)
တင္တင္မိုး (နာမည္အရင္း ဖို ၊ နာမည္အဖ်ား ေဒြးဒဟ)
ျဖဴျဖဴမြန္ (နာမည္အရင္း မ ၊ နာမည္အဖ်ား ေဒြးဒဟ)
အထက္ပါ ဖို/မ အကၡရာမ်ားအျပင္ “သံယုဂ္အကၡရာ” မ်ား ႏွင့္ “မုဒၶကာရက” အကၡရာ မ်ားကိုလည္း ထပ္မံခြဲျခား ထားေသးသည္။
သံယုဂ္အကၡရာမ်ားမွာ - (ယ၊ ရ၊ ဝ၊ ဟ) မ်ားျဖစ္ၿပီး၊ မုဒၶကာရက မ်ားမွာ (အ၊ ဠ) မ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။
= ဖိုအကၡရာမ်ားသည္ - ေယာက်ၤားဆန္ျခင္း၊ ၾကမ္းတမ္းခက္ထန္ျခင္း၊ လွ်င္ျမန္ျခင္း၊ ရဲရင့္ျခင္း၊ ျပတ္သားျခင္း၊ သံေယာဇဥ္ နည္းျခင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။
= မအကၡရာမ်ားသည္ - မိန္းမဆန္ျခင္း၊ ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕ျခင္း၊ ေႏွးေကြးျခင္း၊ သတၲိနည္းျခင္း၊ မျပတ္သားျခင္း၊ သံေယာဇဥ္ ႀကီးျခင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။
= ေဒြးဒဟအကၡရာမ်ားသည္ - ဒြိဟဆန္ျခင္း၊ ေတြေဝျခင္း၊ သံေယာဇဥ္ နည္းျခင္း၊ အခ်စ္ေရးအိမ္ေထာင္ေရး ႐ႈတ္ေထြး ျခင္း၊ မျပတ္သားျခင္း၊ အတိုက္အခံျပဳတတ္ျခင္း မ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။
= သံယုဂ္အကၡရာမ်ားသည္ - အေပါင္းအသင္းမ်ားျခင္း၊ လူမႈဆက္ဆံေရးေကာင္းျခင္း၊ အေျပာအဆိုလိမၼာပါးနပ္ျခင္း၊ အစြဲအလမ္းႀကီးျခင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။
မုဒၶကာရကအကၡရာမ်ားသည္ - ေအးေဆးျခင္း၊ အေပါင္းအသင္း နည္း ျခင္း၊ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္ျခင္း၊ တစ္ယူသန္စိတ္ထားရွိျခင္း၊ သံေယာဇဥ္ နည္းျခင္း မ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။
သရ
သရ မ်ားကို ေဗဒင္႐ႈေထာင့္မွ ပံုစံ (၁၅) မ်ိဳး ခြဲျခားႏိုင္သည္။ ထိုသရတို႕မွာ -
(၁) သေဝထိုး ေ-
(၂) ရရစ္ ျ-
(၃) ယပင့္ -်
(၄) လံုးႀကီးတင္ -ိ
(၅) လံုးႀကီးတင္ဆံခတ္ -ီ
(၆) ေသးေသးတင္ -ံ
(၇) ေအာက္ျမစ္ -႕
(၈) တစ္ေခ်ာင္းငင္ -ု
(၉) ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္ -ူ
(၁၀) ဟထိုး -ွ
(၁၁) ဝဆြဲ -ြ
(၁၂) ေရးခ် -ါ / -ာ
(၁၃) ေနာက္ပစ္ -ဲ
(၁၄) ဝစၥေပါက္ -း
(၁၅) အသတ္ -္ တို႕ ျဖစ္ၾကပါသည္။
သရမ်ားကို “ေကာင္းေသာသရ ၊ အလယ္အလတ္သရ ႏွင့္ ညံ့ေသာ သရ” ဟူ၍ (၃) မ်ိဳး ခြဲျခားေတြ႕ရွိရပါသည္။
ေကာင္းေသာသရမ်ား
ရရစ္၊ ယပင့္၊ သေဝထိုး၊ ဝစၥေပါက္၊ ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္၊ “င”အသတ္ (င္)၊ “န” အသတ္ (န္) မ်ားသည္ ေကာင္းေသာ သရမ်ားအျဖစ္ ေတြ႕ရွိ ရသည္။
အလယ္အလတ္သရမ်ား
လံုးႀကီးတင္၊ တစ္ေခ်ာင္းငင္၊ ေနာက္ပစ္၊ “က” အသတ္ (က္)၊ “တ” အသတ္ (တ္)၊ “မ” အသတ္ (မ္)၊ “လ” အသတ္ (လ္) မ်ားသည္ အလယ္ အလတ္သရမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ညံ့ေသာသရမ်ား
လံုးႀကီးတင္ဆံခတ္၊ ေသးေသးတင္၊ ေအာက္ျမစ္၊ ဝဆြဲ၊ ဟထိုး၊ ေရးခ်၊ “စ” အသတ္ (စ္) မ်ားသည္ ဆိုးေသာ သရမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ေကာင္းေသာသရတို႕၏အဓိပၸါယ္မ်ား
ရရစ္ – သံေယာဇဥ္ႀကီးမားသည္။ မိသားစုစိတ္ဓါတ္ရွိသည္။ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္တတ္သည္။ ကိုယ့္အား ကိုယ္ကိုးလိုစိတ္ ရွိသည္။
ယပင့္ – ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကား တတ္သည္။ ကူညီမည့္သူ မ်ား သည္။ မွီခိုလိုစိတ္ရွိသည္။
သေဝထိုး- ဦးစီးဦးေဆာင္မႈျပဳလိုသည္။ ၫႊန္ၾကားစီမံမႈ ေကာင္း သည္။ ေက်ာ္ၾကားတတ္သည္။ ေငြေၾကး ရလြယ္ တတ္သည္။
ဝစၥေပါက္- တိုးတက္ပြားမ်ားတတ္သည္။ ေရရွည္ၾကည့္တတ္ သည္။ ဘဝကို တိုးတက္ျမင့္မားသြားေစႏိုင္သည္။ အိမ္ေထာင္ဆက္မ်ားႏိုင္သည္။
“င” အသတ္- ကိုယ္စြမ္းကိုယ္စရွိသည္။ ယံုၾကည္မႈ မ်ားသည္။ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ဆက္ဆံ တတ္သည္။ အသိဉာဏ္ ျမင့္မားသည္။
“န” အသတ္- ထြန္းေပါက္တတ္သည္။ ေခါင္းမာတတ္သည္။ တစ္ဇြတ္ထိုး ဆန္ေသာ္လည္း ေအာင္ျမင္လြယ္ တတ္သည္။
ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္- ကူညီမည့္သူမ်ားတတ္သည္။ အိမ္ေထာင္ဖက္ ေကာင္း ရတတ္သည္။ မိမိေမြးဖြားစဥ္ ဘဝထက္ ျမင့္မား တိုးတက္ တတ္သည္။
အလယ္အလတ္သရတို႕၏အဓိပၸါယ္မ်ား
လံုးႀကီးတင္ – တာဝန္ဝတၲရားႀကီးမားတတ္သည္။ အႀကီးအကဲ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ပင္ပန္းတတ္သည္။
တစ္ေခ်ာင္းငင္ – စိတ္ကူးေကာင္းသည္။ အေတြးအေခၚ ေကာင္းတတ္ သည္။ အခ်ိန္တန္လွ်င္ ကူညီမည့္သူရွိသည္။
ေနာက္ပစ္ – ေက်ာ္ၾကားတတ္သည္။ စိတ္ေလာႀကီးတတ္သည္။ တစ္ဇြတ္ထိုးဆန္သည္။ နိမ့္/ေလွ်ာ က်ဆင္းႏိုင္ေသာ အႏၱရာယ္ရွိသည္။
“က” အသတ္ – ေအာင္ျမင္မႈရရန္ ခက္ခဲတတ္ေသာ္လည္း ေအာင္ ျမင္လွ်င္ သူတစ္ပါးလိုက္မမီ တတ္ပါ။
“တ” အသတ္ – ဇြဲလံု႕လရွိမွ ေအာင္ျမင္တတ္သည္။ စိတ္ကူးေကာင္း ေသာ္လည္း လက္ေတြ႕အားနည္း တတ္သည္။
“မ” အသတ္ – ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္ႏွင့္ ေအာင္ျမင္တတ္သည္။ အိမ္ ေထာင္ေရး ႐ႈတ္ေထြးတတ္သည္။
ညံ့ေသာသရတို႕၏အဓိပၸါယ္မ်ား
လံုးႀကီးတင္ဆံခတ္- ေခါင္းမာတတ္သည္။ အိမ္ေထာင္ေရးကံ မေကာင္း တတ္ပါ။ အျပစ္ရွာတတ္သည္။
ေသးေသးတင္ – နာမည္ေက်ာ္ၾကားတတ္ေသာ္လည္း မိမိ လုပ္သ ေလာက္ မခံစားရတတ္ပါ။ ထိပ္ဆံုးသို႕ ေရာက္ရန္ ခဲယဥ္းသည္။
ေအာက္ျမစ္ – စီးပြားေရးတြင္ အိတ္ေပါက္ႏွင့္ဖားေကာက္သလို ျဖစ္မည္။ အဆံုးအ႐ံႈးမ်ားမည္။ အိုဇာတာ မေကာင္း တတ္ပါ။
ဝဆြဲ – သူမ်ား ခိုင္းေစမႈကို ခံရတတ္သည္။ ဘဝတြင္ တက္လမ္းမရွိ တတ္ပါ။ မယူခ်င္ေသာတာဝန္မ်ားကို ယူေနရတတ္သည္။
ဟထိုး – အိမ္ေထာင္ေရး ကံမေကာင္းတတ္ပါ။ ပင္ပန္း ဆင္းရဲႏိုင္သည္။ အိမ္ေထာင္ဆက္ မ်ားတတ္သည္။
ေရးခ် – အတားအဆီးမ်ားတတ္သည္။ ဘဝတြင္ အထီးက်န္ ျဖစ္တတ္သည္။ အေပါင္းအသင္းမ်ားေသာ္လည္း မိတ္ေဆြေကာင္း မရွိတတ္။
“စ” အသတ္ – အေျပာဆိုးတတ္သည္။ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ အဆင္ မေျပတတ္ပါ။ တကိုယ္ေကာင္း ဆန္တတ္ သည္။
“ရ ၊ လ ၊ ဟ” အသတ္မ်ားသည္ သူတို႕ႏွင့္ တြဲေသာ ဗ်ည္း မ်ားအေပၚတြင္တည္၍ အဓိပၸါယ္ထြက္ရျခင္းေၾကာင့္ အားေပ်ာ့ေသာ သရမ်ား ျဖစ္ၿပီး ေကာင္းက်ိဳး၊ ဆိုးက်ိဳး မထင္ရွားပါ။
သံတိုသံရွည္
ဗ်ည္းႏွင့္သရတို႕ ေပါင္းစပ္မိေသာအခါ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အသံထြက္ပံု စနစ္ေပၚမူတည္၍ အသံတို၊ အသံရွည္ မ်ားဟူ၍ ခြဲျခား ထားေသးသည္။
သံတိုသရမ်ား
ရရစ္ (ျမ)၊ ယပင့္ (က်)၊ လံုးႀကီးတင္ (မိ)၊ ေအာက္ျမစ္ (လဲ့)၊ တစ္ေခ်ာင္းငင္ (စု)၊ ဟထိုး (လွ)၊ ဝဆြဲ (ပြ)၊ “က”အသတ္ (ခက္)၊ “စ”အသတ္ (ခ်စ္)၊ “တ”အသတ္ (ထြတ္) တို႕သည္ အသံတိုသရမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
သံရွည္သရမ်ား
သေဝထိုး (ေမ)၊ လံုးႀကီးတင္ဆံခတ္ (မီ)၊ ေသးေသးတင္ (စံ)၊ ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္ (မူ)၊ ေရးခ် (မာ)၊ ေနာက္ပစ္ (ရဲ)၊ ဝစၥေပါက္ (မင္း)၊ “င”အသတ္ (ခင္)၊ “ည”အသတ္ (စည္)၊ “န”အသတ္ (မြန္)၊ “ရ”အသတ္ (မိုရ္)၊ “လ”အသတ္ (ဗိုလ္) တို႕သည္ အသံရွည္သရမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
“သရ”တို႕ကို အထက္ပါအတိုင္း အသံတို၊ အသံရွည္ ခြဲျခားရျခင္း အေၾကာင္းမွာ ေယဘုယ်အားျဖင့္ - ဗ်ည္း ေသာမၿဂိဳဟ္ျဖစ္လွ်င္ အသံရွည္ျဖစ္မွ (ဒီဃရႆ) မွန္သည္။ အသံတိုျဖစ္လွ်င္ မွားသည္။
ဥပမာ - ၾကာသပေတးၿဂိဳဟ္သည္ ေသာမျဖစ္၍ (မင္း၊ မြန္) ျဖစ္လွ်င္ ဒီဃရႆ မွန္ၿပီး၊ (ျမ၊ မိ) ျဖစ္လွ်င္ မွားသည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။
ထို႕အတူ ဗ်ည္း ပါပၿဂိဳဟ္ျဖစ္လွ်င္ အသံတို ျဖစ္မွ (ဒီဃရႆ) မွန္သည္။ အသံရွည္ျဖစ္လွ်င္ မွားသည္။
ဥပမာ - အဂၤါၿဂိဳဟ္သည္ ပါပ ျဖစ္၍ (စု၊ ဆု) ျဖစ္လွ်င္ ဒီဃရႆ မွန္ၿပီး၊ (စံ၊ ဆန္း) ျဖစ္လွ်င္ ဒီဃရႆ မွားသည္ဟု ဆိုရမည္။
သို႕ေသာ္လည္း ဒီဃရႆပ်က္ၿပီး ဗ်ဳပၸတ္မွာ ေကာင္းျပန္လွ်င္လည္း ဒီဃရႆ အက်ိဳးေပးမႈမွာ အားနည္း သြားျပန္သည္ကို ေတြ႕ရျပန္ေပသည္။
မွတ္ခ်က္ ။ ။ အထက္ပါ “သရ”တို႕၏ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားသည္ ေယဘူယ် ဆန္ၿပီး၊ အခ်ိဳ႕“သရ”မ်ားမွာ ဗ်ည္းတစ္လံုးႏွင့္ တြဲလိုက္ေသာ အခါ အဓိပၸါယ္ေျပာင္းသြားတတ္သည္မ်ိဳးလည္း ရွိပါသည္။ ထို႔ျပင္ “သရ” ႏွစ္မ်ိဳး၊ သံုးမ်ိဳး တြဲလိုက္ေသာအခါ အေကာင္းမွ အဆိုးေသာ္ လည္းေကာင္း၊ အဆိုးမွ အေကာင္းေသာ္ လည္းေကာင္း ေျပာင္းလဲ သြားႏိုင္သည္ကိုလည္း သတိျပဳရေပဦးမည္။
ဣ႒ႏွင့္အနိ႒
နာမည္တစ္လံုးအား မဟာဘုတ္ခြင္အေပၚတြင္ မူတည္၍ ဣ႒ႏွင့္အနိ႒ ဟူ၍ ခြဲျခားႏိုင္ပါသည္။ အထြန္း၊ သိုက္၊ ရာဇ ႏွင့္ အဓိပတိ ႒ာနမ်ားသည္ ဣ႒ ႒ာနမ်ား ျဖစ္သည္။ ထို႒ာနမ်ား ေပၚတြင္ ရပ္တည္ေနေသာ ၿဂိဳဟ္တို႕ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အကၡရာမ်ားကို ဣ႒အကၡရာမ်ားဟု သတ္မွတ္ ပါသည္။ ထို႕အတူ ပုတိ၊ ဘဂၤ၊ မရဏ႒ာနမ်ားသည္ အနိ႒ ႒ာနမ်ား ျဖစ္သည္။ ထို႒ာနမ်ားေပၚတြင္ ရပ္တည္ ေနေသာ ၿဂိဳဟ္တို႕ႏွင့္ သက္ဆိုင္ ေသာ အကၡရာမ်ားကို အနိ႒ အကၡရာမ်ားဟု သတ္မွတ္ပါသည္။ ေအာက္ပါ ပံုကိုၾကည့္ပါ။

ဣ႒ႏွင့္အနိ႒ ဌာနမ်ားကို သိလွ်င္ ဆက္၍ (၁)ႂကြင္း မဟာဘုတ္ခြင္တစ္ခုကိုၾကည့္ၾကပါစို႕။

အထက္ပါ မဟာဘုတ္ခြင္အရ စေန၊ အဂၤါ၊ ေသာၾကာ ႏွင့္ ၾကာသပေတးဆိုင္ရာ အကၡရာမ်ားသည္ ဣ႒ အကၡရာမ်ားျဖစ္ၿပီး၊ တနလၤာ၊ တနဂၤေႏြ ႏွင့္ ဗုဒၶဟူးဆိုင္ရာ အကၡရာမ်ားသည္ အနိ႒ အကၡရာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ထိုသို႕ ဗ်ည္း၊ သရ၊ အသံတို၊ အသံရွည္၊ ဣ႒၊ အနိ႒တို႕ကို သိလွ်င္ ေရွ႕ဆက္မည့္ နာမည္တစ္လံုးစီတို႕၏ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ မ်ားကို နားလည္ သေဘာေပါက္ရန္ အေျခခံလံုေလာက္ၿပီဟု ယူဆမိ ပါသည္။
ေဒါက္တာတင္ဗိုလ္ဗိုလ္ ေဗဒသုခုမ မွျပန္လည္မွ်ေ၀ပါသည္။
နာမည္တစ္ခုတြင္ ဗ်ဳပၸတ္သည္ အလြန္အေရးႀကီးသည္။ အျခားေသာ အေရးႀကီးသည့္အခ်က္မ်ားျဖစ္သည့္ “တိုင္စဥ္ ၊ ဝဏၰ ၊ ဒီဃရႆ ၊ ဖို/မ အကၡရာ ၊ ပကၡတ္ ၊ ဣ႒/အနိ႒ ႒ာနမ်ား” စသည့္ အခ်က္မ်ားကို ပစ္ပယ္၍ မရေသာ္လည္း ပိုမိုအေရးႀကီး သည္မွာ ဗ်ဳပၸတ္ ျဖစ္သည္။
ဗ်ဳပၸတ္ဆိုသည္မွာ နာမည္တစ္ခု၏ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ “ေက်ာ္မ်ိဳးထက္” ဟုဆိုလွ်င္ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္း အားလံုးထက္ ထင္ေပၚ ေက်ာ္ေဇာမည့္သူဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ “စြမ္းရည္ပိုင္” ဟုဆိုလွ်င္ လူသား တို႕တြင္ ရွိထိုက္ေသာ အရည္အခ်င္း၊ အစြမ္းသတၲိ မ်ားကို ပိုင္ဆိုင္သူဟု အဓိပၸါယ္ ရေလသည္။ “ပြင့္စံပယ္ျဖဴ” ဟုဆိုလွ်င္ စံပယ္ပန္းတစ္ပြင့္ ကဲ့သို႕ လွပေသာသူဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။
ထိုသို႕နာမည္တို႕တြင္ ဆိုင္ရာဗ်ဳပၸတ္အသီးသီးရွိေသာ္လည္း ဗ်ဳပၸတ္ ေကာင္းလွ်င္ ၿပီးေရာဟု မွည့္ခ်င္တိုင္း မွည့္၍ မရေခ်။ ဗ်ဳပၸတ္သည္ နာမည္ပိုင္ရွင္၏ စိတ္ေနသေဘာထား၊ အက်င့္စ႐ိုက္၊ ႐ုပ္ရည္႐ူပကာ၊ အသားအေရာင္၊ အရပ္ အနိမ့္/အျမင့္တို႕ႏွင့္ သဟဇာတျဖစ္ေနရမည္။ ထိုသို႕ သဟဇာတမျဖစ္လွ်င္ ဗ်ဳပၸတ္ ေကာင္းေသာ္လည္း အက်ိဳးမျဖစ္ထြန္း ႏိုင္ေခ်။ အက်ိဳးမျဖစ္ထြန္းသည့္အျပင္ အဆိုးကိုပါ ဆင့္ကဲရရွိလာႏိုင္ ေသးသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ ဗ်ဳပၸတ္ေကာင္းေသာ နာမည္ေကာင္းတစ္ခုကို ရရွိရန္မွာ နာမည္ တစ္လံုးခ်င္းစီ၌ ရွိေနေသာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္တို႕ကို သိမွ ျဖစ္ေပမည္။ ထိုသို႕ နာမည္တစ္ခုခ်င္းစီကို သိမွ နာမည္ ႏွစ္လံုး၊ သံုးလံုး၊ ေလးလံုး စသည္ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းၿပီး ေပးႏိုင္ေလသည္။
ထိုသို႕ နာမည္တစ္လံုးစီ၏ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္တို႕ကိုသိရန္ ေအာက္ပါ အခ်က္အလက္တို႕ကိုလည္း ကနဦးသိထားရန္ လိုအပ္ေလသည္။ သို႕မွ နာမည္တို႕ကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုရွင္းျပေသာအခါ အလြယ္တကူ သေဘာေပါက္ ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ဤအခ်က္အလက္မ်ားကို မသိလွ်င္ ေရွ႕လာမည့္ အခန္းမ်ား၏ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားကို မရွင္းမလင္း ျဖစ္ေနလိမ့္မည္။ ေသခ်ာစြာ ေလ့လာၾကည့္ၾကပါစို႕။
ဗ်ည္းႏွင့္သရ
ဗ်ည္းဆိုသည္မွာ “က” မွ “အ” အထိေသာ အကၡရာတို႕ပင္ ျဖစ္သည္။
သရဆိုသည္မွာ ထိုအကၡရာ ဗ်ည္းတို႕ကို အသံအမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚ လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးရေသာ သေကၤတမ်ား ျဖစ္ေလသည္။
ဗ်ည္းအကၡရာတစ္ခုသည္ သူခ်ည္းသက္သက္ အဓိပၸါယ္ထြက္ျခင္းမ်ိဳး အလြန္ နည္းပါးပါသည္။ ေထာင္ေပါင္း မ်ားစြာေသာ စကားလံုးေဝါဟာရမ်ား ျဖစ္လာေစရန္ အတြက္မူ သရမ်ားႏွင့္ တြဲဖက္မွ ရေပလိမ့္မည္။
ထို႕ေၾကာင့္ သရမ်ားသည္ ဗ်ည္းမ်ားထက္ ပိုမို အစြမ္းထက္သည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ နာမည္တို႕၏ အဓိပၸါယ္မ်ား တြင္လည္း ဗ်ည္းေၾကာင့္ထက္ သရေၾကာင့္သာ ေကာင္းျခင္း၊ ဆိုးျခင္းမ်ား ျဖစ္ေနရသည္ကို ေတြ႕ရ ေလသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဗ်ည္းႏွင့္သရတို႕ကို အက်ယ္ေလ့လာ ၾကည့္ၾကပါစို႕။
ဗ်ည္း
ဗ်ည္း (၃၃) လံုးတြင္ “ပါပ ၊ ေသာမ” ဟူ၍ ရွိသည္။ “အေရာင္ အဆင္း” ဟူ၍ရွိသည္။ “ဖို/မ(ေဒြးဒဟ)” အကၡရာဟူ၍ ရွိသည္။ ေအာက္ပါ ဇယားတြင္ ေလ့လာၾကည့္ပါ။

ပါမ ၊ ေသာမ အကၡရာ
“ပါပ ၊ ေသာမ” အကၡရာမ်ားကို သိလွ်င္ နာမည္တစ္ခု၏ နာမည္ အရင္းလံုးႏွင့္ အဖ်ားလံုးတို႕၏ “ပါပ ၊ ေသာမ” မ်ားကို ခြဲျခားၾကည့္ပါစို႕။
ဥပမာ - ေက်ာ္ေအာင္ (နာမည္အရင္း ေသာမ၊ နာမည္အဖ်ား ပါပ)
ေဇာ္ျမင့္ (နာမည္အရင္း ပါပ၊ နာမည္အဖ်ား ေသာမ)
စုစုႏြယ္ (နာမည္အရင္း ပါပ၊ နာမည္အဖ်ား ပါပ)
ျဖဴျဖဴဝင္း (နာမည္အရင္း ေသာမ၊ နာမည္အဖ်ား ေသာမ)
ပါပၿဂိဳဟ္အမည္မ်ားသည္ -
ရဲရင့္ျခင္း၊ ထက္ျမက္ျခင္း၊ သြက္လက္ ျခင္း၊ အေျပာင္းအလဲျမန္ျခင္း၊ တစ္ဇြတ္ထိုးဆန္ျခင္း၊ စိတ္ဓာတ္ခိုင္မာျခင္း မ်ားကို ျဖစ္ေစသည္။
ေသာမၿဂိဳဟ္အမည္မ်ားသည္ -
ေအးေဆးျခင္း၊ တည္ၿငိမ္ျခင္း၊ အေျပာင္း အလဲေႏွးေကြးျခင္း၊ ဆင္ျခင္တိုင္းထြာတတ္ျခင္း၊ စိတ္ဓာတ္ႏူးညံ့ေပ်ာ့ေျပာင္း ျခင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစသည္။
အကၡရာတို႕၏ အေရာင္

အထက္ပါဇယားအရ နာမည္တစ္ခု၏အရင္းလံုးႏွင့္ အဖ်ားလံုး မ်ားကို အေရာင္ ခြဲျခားေလ့လာ ၾကည့္ၾကပါစို႕။
ဥပမာ - ေက်ာ္ဆန္း (နာမည္အရင္း အျဖဴ၊ နာမည္အဖ်ား အဝါ)
ေဌးဝင္း (နာမည္အရင္း အဝါ၊ နာမည္အဖ်ား အမည္း)
ေဇာ္တင္ (နာမည္အရင္း အလတ္၊ နာမည္အဖ်ား အျဖဴ)
စုမြန္ (နာမည္အရင္း အျဖဴ၊ နာမည္အဖ်ား အမည္း)
ဝင္းေက်ာ္ (နာမည္အရင္း အမည္း၊ နာမည္အဖ်ား အျဖဴ)
ေယဘူယ်အားျဖင့္ အသားအေရာင္ျဖဴဝါလွ်င္ ျဖဴဝါေရာင္ အကၡရာမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ (က၊ ခ၊ စ၊ ဆ၊ တ၊ ထ၊ ဌ၊ ယ၊ ရ၊ သ) မ်ားျဖင့္ မွည့္ရ မည္ျဖစ္သည္။
အသားအေရာင္လတ္လွ်င္ (ဂ၊ ဇ၊ ဒ၊ ဗ၊ ဠ၊ အ) အကၡရာမ်ားျဖင့္ အမည္မွည့္ရမည္ျဖစ္သည္။
အသားအေရာင္ ညိဳမည္းလွ်င္ (ဃ၊ င၊ ဈ၊ ည၊ ဓ၊ န၊ ဏ၊ ဘ၊ မ၊ လ၊ ဝ၊ ဟ) အကၡရာမ်ားျဖင့္ မွည့္ေခၚ ရမည္ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ အထက္ပါ ဥပေဒသမွာ ေယဘူယ်သေဘာ ဆန္လြန္းၿပီး လက္ေတြ႕တြင္မူ ကြဲျပားခ်က္မ်ားရွိတတ္သည္။
အမည္းေရာင္ အကၡရာ ပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း အျဖဴေရာင္ဗ်ဳပၸတ္ျဖစ္ေန လွ်င္ အသားျဖဴသူမ်ား၌လည္း မွည့္ေခၚႏိုင္သည္သာ ျဖစ္၏။ ေနာက္ပိုင္း အခန္းမ်ားတြင္ အေသးစိတ္ ရွင္းလင္းတင္ျပပါဦးမည္။ ဖို/မ၊ ေဒြးေဒဟ အကၡရာမ်ားအေၾကာင္းကို ဇယားပံုစံျဖင့္ ေအာက္တြင္ ျပထားပါသည္။
ဖို/မ(ေဒြးဒဟ) အကၡရာ

အထက္ပါဇယားအရ နာမည္တစ္ခု၏ ဖို/မ(ေဒြးဒဟ) အကၡရာမ်ားကို ခြဲျခား ေလ့လာၾကည့္ၾကပါစို႕။
ဥပမာ - ေက်ာ္ဇင္ (နာမည္အရင္း ဖို ၊ နာမည္အဖ်ား ဖို)
ဆန္းလြင္ (နာမည္အရင္း ဖို ၊ နာမည္အဖ်ား မ)
ထူးေက်ာ္ (နာမည္အရင္း မ ၊ နာမည္အဖ်ား ဖို)
တင္တင္မိုး (နာမည္အရင္း ဖို ၊ နာမည္အဖ်ား ေဒြးဒဟ)
ျဖဴျဖဴမြန္ (နာမည္အရင္း မ ၊ နာမည္အဖ်ား ေဒြးဒဟ)
အထက္ပါ ဖို/မ အကၡရာမ်ားအျပင္ “သံယုဂ္အကၡရာ” မ်ား ႏွင့္ “မုဒၶကာရက” အကၡရာ မ်ားကိုလည္း ထပ္မံခြဲျခား ထားေသးသည္။
သံယုဂ္အကၡရာမ်ားမွာ - (ယ၊ ရ၊ ဝ၊ ဟ) မ်ားျဖစ္ၿပီး၊ မုဒၶကာရက မ်ားမွာ (အ၊ ဠ) မ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။
= ဖိုအကၡရာမ်ားသည္ - ေယာက်ၤားဆန္ျခင္း၊ ၾကမ္းတမ္းခက္ထန္ျခင္း၊ လွ်င္ျမန္ျခင္း၊ ရဲရင့္ျခင္း၊ ျပတ္သားျခင္း၊ သံေယာဇဥ္ နည္းျခင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။
= မအကၡရာမ်ားသည္ - မိန္းမဆန္ျခင္း၊ ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕ျခင္း၊ ေႏွးေကြးျခင္း၊ သတၲိနည္းျခင္း၊ မျပတ္သားျခင္း၊ သံေယာဇဥ္ ႀကီးျခင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။
= ေဒြးဒဟအကၡရာမ်ားသည္ - ဒြိဟဆန္ျခင္း၊ ေတြေဝျခင္း၊ သံေယာဇဥ္ နည္းျခင္း၊ အခ်စ္ေရးအိမ္ေထာင္ေရး ႐ႈတ္ေထြး ျခင္း၊ မျပတ္သားျခင္း၊ အတိုက္အခံျပဳတတ္ျခင္း မ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။
= သံယုဂ္အကၡရာမ်ားသည္ - အေပါင္းအသင္းမ်ားျခင္း၊ လူမႈဆက္ဆံေရးေကာင္းျခင္း၊ အေျပာအဆိုလိမၼာပါးနပ္ျခင္း၊ အစြဲအလမ္းႀကီးျခင္းမ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။
မုဒၶကာရကအကၡရာမ်ားသည္ - ေအးေဆးျခင္း၊ အေပါင္းအသင္း နည္း ျခင္း၊ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္ျခင္း၊ တစ္ယူသန္စိတ္ထားရွိျခင္း၊ သံေယာဇဥ္ နည္းျခင္း မ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။
သရ
သရ မ်ားကို ေဗဒင္႐ႈေထာင့္မွ ပံုစံ (၁၅) မ်ိဳး ခြဲျခားႏိုင္သည္။ ထိုသရတို႕မွာ -
(၁) သေဝထိုး ေ-
(၂) ရရစ္ ျ-
(၃) ယပင့္ -်
(၄) လံုးႀကီးတင္ -ိ
(၅) လံုးႀကီးတင္ဆံခတ္ -ီ
(၆) ေသးေသးတင္ -ံ
(၇) ေအာက္ျမစ္ -႕
(၈) တစ္ေခ်ာင္းငင္ -ု
(၉) ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္ -ူ
(၁၀) ဟထိုး -ွ
(၁၁) ဝဆြဲ -ြ
(၁၂) ေရးခ် -ါ / -ာ
(၁၃) ေနာက္ပစ္ -ဲ
(၁၄) ဝစၥေပါက္ -း
(၁၅) အသတ္ -္ တို႕ ျဖစ္ၾကပါသည္။
သရမ်ားကို “ေကာင္းေသာသရ ၊ အလယ္အလတ္သရ ႏွင့္ ညံ့ေသာ သရ” ဟူ၍ (၃) မ်ိဳး ခြဲျခားေတြ႕ရွိရပါသည္။
ေကာင္းေသာသရမ်ား
ရရစ္၊ ယပင့္၊ သေဝထိုး၊ ဝစၥေပါက္၊ ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္၊ “င”အသတ္ (င္)၊ “န” အသတ္ (န္) မ်ားသည္ ေကာင္းေသာ သရမ်ားအျဖစ္ ေတြ႕ရွိ ရသည္။
အလယ္အလတ္သရမ်ား
လံုးႀကီးတင္၊ တစ္ေခ်ာင္းငင္၊ ေနာက္ပစ္၊ “က” အသတ္ (က္)၊ “တ” အသတ္ (တ္)၊ “မ” အသတ္ (မ္)၊ “လ” အသတ္ (လ္) မ်ားသည္ အလယ္ အလတ္သရမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ညံ့ေသာသရမ်ား
လံုးႀကီးတင္ဆံခတ္၊ ေသးေသးတင္၊ ေအာက္ျမစ္၊ ဝဆြဲ၊ ဟထိုး၊ ေရးခ်၊ “စ” အသတ္ (စ္) မ်ားသည္ ဆိုးေသာ သရမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ေကာင္းေသာသရတို႕၏အဓိပၸါယ္မ်ား
ရရစ္ – သံေယာဇဥ္ႀကီးမားသည္။ မိသားစုစိတ္ဓါတ္ရွိသည္။ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္တတ္သည္။ ကိုယ့္အား ကိုယ္ကိုးလိုစိတ္ ရွိသည္။
ယပင့္ – ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကား တတ္သည္။ ကူညီမည့္သူ မ်ား သည္။ မွီခိုလိုစိတ္ရွိသည္။
သေဝထိုး- ဦးစီးဦးေဆာင္မႈျပဳလိုသည္။ ၫႊန္ၾကားစီမံမႈ ေကာင္း သည္။ ေက်ာ္ၾကားတတ္သည္။ ေငြေၾကး ရလြယ္ တတ္သည္။
ဝစၥေပါက္- တိုးတက္ပြားမ်ားတတ္သည္။ ေရရွည္ၾကည့္တတ္ သည္။ ဘဝကို တိုးတက္ျမင့္မားသြားေစႏိုင္သည္။ အိမ္ေထာင္ဆက္မ်ားႏိုင္သည္။
“င” အသတ္- ကိုယ္စြမ္းကိုယ္စရွိသည္။ ယံုၾကည္မႈ မ်ားသည္။ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ဆက္ဆံ တတ္သည္။ အသိဉာဏ္ ျမင့္မားသည္။
“န” အသတ္- ထြန္းေပါက္တတ္သည္။ ေခါင္းမာတတ္သည္။ တစ္ဇြတ္ထိုး ဆန္ေသာ္လည္း ေအာင္ျမင္လြယ္ တတ္သည္။
ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္- ကူညီမည့္သူမ်ားတတ္သည္။ အိမ္ေထာင္ဖက္ ေကာင္း ရတတ္သည္။ မိမိေမြးဖြားစဥ္ ဘဝထက္ ျမင့္မား တိုးတက္ တတ္သည္။
အလယ္အလတ္သရတို႕၏အဓိပၸါယ္မ်ား
လံုးႀကီးတင္ – တာဝန္ဝတၲရားႀကီးမားတတ္သည္။ အႀကီးအကဲ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ပင္ပန္းတတ္သည္။
တစ္ေခ်ာင္းငင္ – စိတ္ကူးေကာင္းသည္။ အေတြးအေခၚ ေကာင္းတတ္ သည္။ အခ်ိန္တန္လွ်င္ ကူညီမည့္သူရွိသည္။
ေနာက္ပစ္ – ေက်ာ္ၾကားတတ္သည္။ စိတ္ေလာႀကီးတတ္သည္။ တစ္ဇြတ္ထိုးဆန္သည္။ နိမ့္/ေလွ်ာ က်ဆင္းႏိုင္ေသာ အႏၱရာယ္ရွိသည္။
“က” အသတ္ – ေအာင္ျမင္မႈရရန္ ခက္ခဲတတ္ေသာ္လည္း ေအာင္ ျမင္လွ်င္ သူတစ္ပါးလိုက္မမီ တတ္ပါ။
“တ” အသတ္ – ဇြဲလံု႕လရွိမွ ေအာင္ျမင္တတ္သည္။ စိတ္ကူးေကာင္း ေသာ္လည္း လက္ေတြ႕အားနည္း တတ္သည္။
“မ” အသတ္ – ငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္ႏွင့္ ေအာင္ျမင္တတ္သည္။ အိမ္ ေထာင္ေရး ႐ႈတ္ေထြးတတ္သည္။
ညံ့ေသာသရတို႕၏အဓိပၸါယ္မ်ား
လံုးႀကီးတင္ဆံခတ္- ေခါင္းမာတတ္သည္။ အိမ္ေထာင္ေရးကံ မေကာင္း တတ္ပါ။ အျပစ္ရွာတတ္သည္။
ေသးေသးတင္ – နာမည္ေက်ာ္ၾကားတတ္ေသာ္လည္း မိမိ လုပ္သ ေလာက္ မခံစားရတတ္ပါ။ ထိပ္ဆံုးသို႕ ေရာက္ရန္ ခဲယဥ္းသည္။
ေအာက္ျမစ္ – စီးပြားေရးတြင္ အိတ္ေပါက္ႏွင့္ဖားေကာက္သလို ျဖစ္မည္။ အဆံုးအ႐ံႈးမ်ားမည္။ အိုဇာတာ မေကာင္း တတ္ပါ။
ဝဆြဲ – သူမ်ား ခိုင္းေစမႈကို ခံရတတ္သည္။ ဘဝတြင္ တက္လမ္းမရွိ တတ္ပါ။ မယူခ်င္ေသာတာဝန္မ်ားကို ယူေနရတတ္သည္။
ဟထိုး – အိမ္ေထာင္ေရး ကံမေကာင္းတတ္ပါ။ ပင္ပန္း ဆင္းရဲႏိုင္သည္။ အိမ္ေထာင္ဆက္ မ်ားတတ္သည္။
ေရးခ် – အတားအဆီးမ်ားတတ္သည္။ ဘဝတြင္ အထီးက်န္ ျဖစ္တတ္သည္။ အေပါင္းအသင္းမ်ားေသာ္လည္း မိတ္ေဆြေကာင္း မရွိတတ္။
“စ” အသတ္ – အေျပာဆိုးတတ္သည္။ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ အဆင္ မေျပတတ္ပါ။ တကိုယ္ေကာင္း ဆန္တတ္ သည္။
“ရ ၊ လ ၊ ဟ” အသတ္မ်ားသည္ သူတို႕ႏွင့္ တြဲေသာ ဗ်ည္း မ်ားအေပၚတြင္တည္၍ အဓိပၸါယ္ထြက္ရျခင္းေၾကာင့္ အားေပ်ာ့ေသာ သရမ်ား ျဖစ္ၿပီး ေကာင္းက်ိဳး၊ ဆိုးက်ိဳး မထင္ရွားပါ။
သံတိုသံရွည္
ဗ်ည္းႏွင့္သရတို႕ ေပါင္းစပ္မိေသာအခါ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အသံထြက္ပံု စနစ္ေပၚမူတည္၍ အသံတို၊ အသံရွည္ မ်ားဟူ၍ ခြဲျခား ထားေသးသည္။
သံတိုသရမ်ား
ရရစ္ (ျမ)၊ ယပင့္ (က်)၊ လံုးႀကီးတင္ (မိ)၊ ေအာက္ျမစ္ (လဲ့)၊ တစ္ေခ်ာင္းငင္ (စု)၊ ဟထိုး (လွ)၊ ဝဆြဲ (ပြ)၊ “က”အသတ္ (ခက္)၊ “စ”အသတ္ (ခ်စ္)၊ “တ”အသတ္ (ထြတ္) တို႕သည္ အသံတိုသရမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
သံရွည္သရမ်ား
သေဝထိုး (ေမ)၊ လံုးႀကီးတင္ဆံခတ္ (မီ)၊ ေသးေသးတင္ (စံ)၊ ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္ (မူ)၊ ေရးခ် (မာ)၊ ေနာက္ပစ္ (ရဲ)၊ ဝစၥေပါက္ (မင္း)၊ “င”အသတ္ (ခင္)၊ “ည”အသတ္ (စည္)၊ “န”အသတ္ (မြန္)၊ “ရ”အသတ္ (မိုရ္)၊ “လ”အသတ္ (ဗိုလ္) တို႕သည္ အသံရွည္သရမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
“သရ”တို႕ကို အထက္ပါအတိုင္း အသံတို၊ အသံရွည္ ခြဲျခားရျခင္း အေၾကာင္းမွာ ေယဘုယ်အားျဖင့္ - ဗ်ည္း ေသာမၿဂိဳဟ္ျဖစ္လွ်င္ အသံရွည္ျဖစ္မွ (ဒီဃရႆ) မွန္သည္။ အသံတိုျဖစ္လွ်င္ မွားသည္။
ဥပမာ - ၾကာသပေတးၿဂိဳဟ္သည္ ေသာမျဖစ္၍ (မင္း၊ မြန္) ျဖစ္လွ်င္ ဒီဃရႆ မွန္ၿပီး၊ (ျမ၊ မိ) ျဖစ္လွ်င္ မွားသည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။
ထို႕အတူ ဗ်ည္း ပါပၿဂိဳဟ္ျဖစ္လွ်င္ အသံတို ျဖစ္မွ (ဒီဃရႆ) မွန္သည္။ အသံရွည္ျဖစ္လွ်င္ မွားသည္။
ဥပမာ - အဂၤါၿဂိဳဟ္သည္ ပါပ ျဖစ္၍ (စု၊ ဆု) ျဖစ္လွ်င္ ဒီဃရႆ မွန္ၿပီး၊ (စံ၊ ဆန္း) ျဖစ္လွ်င္ ဒီဃရႆ မွားသည္ဟု ဆိုရမည္။
သို႕ေသာ္လည္း ဒီဃရႆပ်က္ၿပီး ဗ်ဳပၸတ္မွာ ေကာင္းျပန္လွ်င္လည္း ဒီဃရႆ အက်ိဳးေပးမႈမွာ အားနည္း သြားျပန္သည္ကို ေတြ႕ရျပန္ေပသည္။
မွတ္ခ်က္ ။ ။ အထက္ပါ “သရ”တို႕၏ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားသည္ ေယဘူယ် ဆန္ၿပီး၊ အခ်ိဳ႕“သရ”မ်ားမွာ ဗ်ည္းတစ္လံုးႏွင့္ တြဲလိုက္ေသာ အခါ အဓိပၸါယ္ေျပာင္းသြားတတ္သည္မ်ိဳးလည္း ရွိပါသည္။ ထို႔ျပင္ “သရ” ႏွစ္မ်ိဳး၊ သံုးမ်ိဳး တြဲလိုက္ေသာအခါ အေကာင္းမွ အဆိုးေသာ္ လည္းေကာင္း၊ အဆိုးမွ အေကာင္းေသာ္ လည္းေကာင္း ေျပာင္းလဲ သြားႏိုင္သည္ကိုလည္း သတိျပဳရေပဦးမည္။
ဣ႒ႏွင့္အနိ႒
နာမည္တစ္လံုးအား မဟာဘုတ္ခြင္အေပၚတြင္ မူတည္၍ ဣ႒ႏွင့္အနိ႒ ဟူ၍ ခြဲျခားႏိုင္ပါသည္။ အထြန္း၊ သိုက္၊ ရာဇ ႏွင့္ အဓိပတိ ႒ာနမ်ားသည္ ဣ႒ ႒ာနမ်ား ျဖစ္သည္။ ထို႒ာနမ်ား ေပၚတြင္ ရပ္တည္ေနေသာ ၿဂိဳဟ္တို႕ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အကၡရာမ်ားကို ဣ႒အကၡရာမ်ားဟု သတ္မွတ္ ပါသည္။ ထို႕အတူ ပုတိ၊ ဘဂၤ၊ မရဏ႒ာနမ်ားသည္ အနိ႒ ႒ာနမ်ား ျဖစ္သည္။ ထို႒ာနမ်ားေပၚတြင္ ရပ္တည္ ေနေသာ ၿဂိဳဟ္တို႕ႏွင့္ သက္ဆိုင္ ေသာ အကၡရာမ်ားကို အနိ႒ အကၡရာမ်ားဟု သတ္မွတ္ပါသည္။ ေအာက္ပါ ပံုကိုၾကည့္ပါ။

ဣ႒ႏွင့္အနိ႒ ဌာနမ်ားကို သိလွ်င္ ဆက္၍ (၁)ႂကြင္း မဟာဘုတ္ခြင္တစ္ခုကိုၾကည့္ၾကပါစို႕။

အထက္ပါ မဟာဘုတ္ခြင္အရ စေန၊ အဂၤါ၊ ေသာၾကာ ႏွင့္ ၾကာသပေတးဆိုင္ရာ အကၡရာမ်ားသည္ ဣ႒ အကၡရာမ်ားျဖစ္ၿပီး၊ တနလၤာ၊ တနဂၤေႏြ ႏွင့္ ဗုဒၶဟူးဆိုင္ရာ အကၡရာမ်ားသည္ အနိ႒ အကၡရာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ထိုသို႕ ဗ်ည္း၊ သရ၊ အသံတို၊ အသံရွည္၊ ဣ႒၊ အနိ႒တို႕ကို သိလွ်င္ ေရွ႕ဆက္မည့္ နာမည္တစ္လံုးစီတို႕၏ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ မ်ားကို နားလည္ သေဘာေပါက္ရန္ အေျခခံလံုေလာက္ၿပီဟု ယူဆမိ ပါသည္။
ေဒါက္တာတင္ဗိုလ္ဗိုလ္ ေဗဒသုခုမ မွျပန္လည္မွ်ေ၀ပါသည္။
0 Comments:
Post a Comment